Bäckviken

Jeg har godt nok skrevet om denne blog, at jeg gerne vil vise at Øresund er meget mere end Hven, men Hven er nu også altid et hit. Vinden var fra nord så vi besluttede at sejle til Bäckviken der ligger på den sydøstlige side af Hven. Alle andre gange jeg har sejlet til Hven, har det været til Kyrkbäcken. Jeg syntes derfor det var på tide at opleve en anden hvenhavn. Da vi dagen efter havde gået øen rundt, konkluderede min medsejler og veninde Ditte, at hun syntes vores valg var helt rigtigt. Bäckviken var hendes ynglingshavn, fordi den er lille og hyggelig, har sandstrand lige vest for havnen og ikke mindst ænder på stranden. Jeg kan nu stadig også godt lide Kyrkbäcken…

God plads i Bäckviken havn

Vi ankom lige samtidig med Færgen fra Landskrona der har sin plads i det østlige havnebassin. Som lystbåd skal man sejle ind i den vestlige del af havnen. Vi ventede pænt på den var inde og sneg os derefter hurtigt bagom og ind i ”vores” del af havnen. Da vi var færdig med havnemanøvren, var færgen sejlet igen. Det var hurtigt. Havnepenge skulle betales ved hjælp af en app, hvor man blandt andet skulle tage et billede af sin båd. Det har jeg aldrig prøvet før, men det fungerede nu fint.

Ditte havde aldrig været på Hven, så vi startede med at gå en tur op ad hovedvejen til Tycho Brahe museet midt på øen, for lige at se os lidt omkring. Så tilbage ombord til aftendrinks, snacks og madlavning. Vi havde købt frisk havkat på havnen i Helsingør, så middagen bød på nye kartofler og friskstegt fisk. Det blæste dog en del og var lidt halvkoldt, så vi besluttede at lave mad nede om læ. Altid hyggeligt, men må dog sige at vi fik glæde af havkattens duft flere dage efter… men godt smagte den.

Næste dag besluttede vi, at vi ikke havde travlt og ville bruge formiddagen på at være turister. Det dejlige ved at sejle her lidt uden for sæsonen, midt på ugen og i en lille båd, er at det sædvanlige stress med at skulle tidligt frem til næste havn er helt væk. Der er nok altid plads til os.

Vi fandt den lille sti øst for havnen der først gik ud til fyrtårnet på Hvens østlige hjørne og derefter videre nordpå. Mange af de huses havestuer kunne jeg godt sidde i og læse tykke bøger, mens jeg skuede ud over vandet og fulgte med i store og små skibe passeren. For Ditte var en af turens højdepunkter en fold med Alpakaer i mange funky farver. Alle Alpakaerne var tøjret til et hegn og en dame stod og tog imod en familie der kom lige før vi gik forbi. På et skilt stod der man kunne komme på Alpaka-hiking – hvad mon det er? Det fandt vi ikke ud af, men det lød hyggeligt. Videre til øens anden havn, Nordborg, der også var ret tom. Derefter op forbi Øens Whisky-destilleri. Det besværlige her er, at man pludselig opdager man er i Sverige. Whiskyen og deres andre spændende alkoholiske ”Hven-souvenirers” kan ikke købes, kun bestilles til en butik i København. Det er altså ikke lige så sjovt. Efter en tur op til Kirken med den fine udsigt ned over øens sidste havn Kyrkbäcken, gik vi af hovedvejen tilbage. Lige en smut ind forbi det meget hyggelige bageri ”Hven Durum” der ligger lige før museet. De kværner selv deres korn og deres kardemommeboller dufter fantastisk langt væk. Vi havde også tænkt vi skulle supplere forsyningerne i øens eneste supermarked, men det havde lukket mellem 11 og 13 og kl. var 11.20, så vi besluttede os, at vi klarede os. Tilbage på havnen er der både en lille hyggelig cafe og en iskiosk med lokalproducerede ”Hven is”, så den forsynede os med ekstra drikkevare og en is.

Udsigt over Kyrkbäcken

Vinden havde, hen over natten, skiftet til nordvest og stod nu lige ind i havnen. Allerede om natten hoppede og dansede den gode Rosa L en del og det var ikke blevet bedre. Vi besluttede derfor at pakke frokosten i opvaskespanden og sætte os op ved nogle borde der stod fint i læ bag klub- og toilethuset og med udsigt til strand og Øresund. Vi havde allerede aftenen før fundet vasken uden for baderummet med lille køkkenbord og varmt vand. Luksus som hjælp til opvask for os i små både. Så efter en frokost med udsigt, opvask og en badetur (stadig ganske friskt) blev fortøjningerne kastet og turen gik mod Barsebäck havn.

Godt at vide om Bäckviken

• Havnepenge betales ved hjælp af appen GoMarina. Den er let at installere hvis du ikke allerede har den.
  • Mellem toilet og klubhus findes en vask med varmt vand til opvask.
  • Husk at tjek åbningstider for øens supermarked før du går mod det. Det kan være de holder “siesta”.

Bäckviken highlights

• Hyggelig lille havn, gode is på havnen, gåtur til bageren “Hven Durum” efter de bedste kardemommeboller og gå/cykelture rund på Hven generelt.