Barsebäck

Vinden var foran for tværs fra Hven ned mod Barsebäck og det blæse ca. 6-7 m/s. Vi strøg derned af med rebet storsejl og kun en lille del af rulleforsejlet ude. 3-4 sm. uden for havnen blæste det pludselig endnu mere op og godt med skæve søer begyndte at komme ind i cockpittet, hvor vi konkluderede, at vi ikke helt var påklædt til den type blæsevejr. Det hylede og peb i mast og sejl. Vores stabile påhængsmotor valgte det øjeblik til at gå ud, lige efter vi havde startet den… fokus på det medførte et par uplanlagte vendinger. Motoren kom dog i gang igen og jeg var ganske glad da vi gled igennem havnehullet. Efter at have søgt lidt fandt vi en fin plads med næsen op i vinden og fik gjort fast. Så syntes vi også, vi fortjente en kop kaffe og ikke mindst en af de luksus kardemommeboller vi havde med fra Hven. Det bedste ved blæsevejr når man sejler er, at det føles så godt når man er kommet vel i havn…. Ren lykke.

Vi kom i havn på det rigtige tidspunkt, for de næste timer regnede det, så det bød på hygge, en lur og læsning nede om læ. Heldigvis havde vi været så kloge at bestille plads på havnens restaurant. Allerede da vi bestilte om formiddagen var der først et bord kl. 20. Det er et populært sted. På en måde er det en overraskelse at der ligger så fin og hyggelig en restaurant lige her. De fleste kender Barsebäck som atomkraftværket, men det kan man slet ikke se fra havnen. Som tilsejlende er Barsebäck in lille klynge huse med en relativ stor havn. Der er ingen indkøbsmuligheder, ingen bager eller kiosk. Men der er denne restaurant på havnen med udsigt over master, både og Øresund i baggrunden. Der er hvide duge på bordene, sød betjening og god mad, uden man bliver helt ruineret. Jeg havde været der en gang før og fortalt Ditte om det. Så restauranten var en del af turplanen. At det så blev på turens mest regnfulde aften, var jo næsten perfekt timing. Lykkefølelsen fik lige endnu et tak op af ved at sidde der varm og tør og spise højtbelagte rejemadder og creme brulee.

Efter middagen var det klaret nok op til en kort tur langs vandet øst fra havnen. Svenske havne i Øresund kan det med solnedgange. Jeg ved fra tidligere besøg her, at der går en fin gåsti ud langs bugten øst fra havnen og vest fra havnen kan man gå ud til enden at pynten og få udsigt over sundet og der dukker det store atomkraftværk pludselig op, kæmpe stort, i næste bugt mod syd. Men det blev snart mørkt, så de ture må udforskes videre end anden gang.

Da vi var sejlet fra Helsingør et par dage tidligere, havde vi diskuteret om vi i disse Covid19-tider burde holde os fra den svenske kyst. Jeg havde læst lidt på smittetrykket i Skåne og det så jo ikke slemt ud. Ud over det kom vi med eget transportmiddel og bolig. Ditte arbejder til daglig sammen med svenskere der hver dag pendler over broen fra Malmö. Alt i alt var det var svært at se det som en meget større fare end at være hjemme og gå på arbejde i København. Ud over det var vinden perfekt først til Hven og senere Barsebäck, så vi besluttede at tage chancen. Men mens vi sad i Barsebäck havn og læste nyheder havde retorikken omkring det at tage til Sverige pludselig fået et nyk op af. Puuu, skulle vi nu føle os som nogen uansvarlige unger? Uanset hvad, var der nok ingen grund til at trække det svenske eventyr længere. Vinden var nu også gået i øst og efter morgenmaden næste dag, blev fortøjningerne kastet og næsen vendt mod den danske kyst.

Godt at vide om Barsebäck

• Havnepenge kan betales ved en automat. Let.
  • I samme bygning som toiletter og bade, er der et rum med to store vaske der kan bruges til opvask. Der er også vaskemaskine.
  • Husk at bestille bord hvis du vil spise på restauranten.

Barsebäck highlights

• Havnens restaurant, fine gårture øst og vest for havnen og virkelig fine faciliteter på havnen.