Dragør

Med vinden ind agten fra strøg vi over Øresund fra Barsebäck med kun et halvt rulleforsejl ude. Det var godt vi var kommet tidligt afsted, for som vejrmeldingen også havde forudsagt, blæste det op. Vi nåede dog ind i bølgelæ fra Saltholm før bølgerne byggede sig for meget op. Det sidste stykke langs Amagers kyst mod Dragør blæste det måske 8-9 sm. med pust af mere. Vi havde stadig kun et lille forsejl oppe og vinden kom nu foran for tværs, så farten var kun ca. 3 knob. Jeg diskuterede med mig selv, om vi skulle sætte et rebet storsejl. Det ville give bedre balance i båden og mere fart, men det var også lidt mere sejl end jeg havde lyst til at få op. Vi manglede kun et par sømil og besluttede bare at holde os til forsejl.

Igen var det med en følelse af lettelse, vi gled ind i havnen. Det har været nogen blæsende ture de sidste tre dage, hvor min veninde Ditte har været med. Hun har ikke meget sejlererfaring, men må sige hun har taget det i stiv arm. Ingen pivs selvom det ikke ligefrem har været hyggesejlads. Hun kommer også hjem med en stor samling blå mærker fra de gange det lige er gået lidt stærkt med sejl og motor… jeg har lidt dårlig samvittighed, selvom hun siger det skal jeg ikke have. På turen ind til Dragør fik hun et kæmpe rap over hånden af håndtaget til startsnoren på motoren. Skal lige huske til en anden gang ikke at slippe den af bare begejstring over at motoren starter…. Undskyld.

Det med at sejle her uden for højsæsonen er ret dejligt, for der er plads i havnene og man skal ikke stresse for at komme tidligt afsted for at sikre sig en god plads. Derfor havde vi også besluttet at forsøge at gå ind i Dragør gamle havn. Der står i havnelodsen, den godt kan være overfyldt om sommeren. Vi spottede hurtigt et par grønne pladser, men der var lovet endnu mere blæst dagen efter, så vi ville gerne så langt ind i havnen som muligt. Aller inderst i havnen lå en række motorbåde. Havnelodsen sagde der skulle være vand nok, men kunne det nu passe? Da vi spottede en anden L23’er, samme både som vores, længst inde, tog vi chancen, og efter lidt frem og tilbage lå vi helt perfekt. 20 m. fra de nærmeste gule huse og med cockpittet vendt lige op mod havnepladsen, hvor der viste sig at være gang i årets første havnemarked. Der gik ikke længe før vi havde skiftet vores dryppende saltvandssejlertøj ud med shorts og sad med en kold øl midt i det der viste sig at være Øresunds Madmarked. Der var live-musik i form af et par gutter på guitar. Så føltes det pludselig meget som sommer i Danmark.

Dragør ligger 13 km. fra Rådhuspladsen i København, kunne en lokal turistbrochure fortælle os, men jeg havde kun været der en gang, sidste år en aften på vej på sejltur til Køge. Ditte havde aldrig været der. Her skal nok nævnes, at vi begge har boet i København mere end 15 år…  Vi kom hurtigt frem til at det var da helt tosset, for hvor er det en hyggelig by. Vi startede med at finde en god fiskehandler på havnen (Ditte var ikke helt begejstret for deres fiskefrikadeller – de var for bløde, men resten var lækkert), og flere steder for den der søgte en kold øl med havneudsigt. Navnet ”Havslapning” er en af de bedre havnebar-navne vi har mødt. 3 minutters gang fra havnen ligger Dragør biograf, drevet af frivillige. Kl. 20. sådan en fredag aften viste de Little Women, som vi havde talt om vi gerne ville se, så det var jo helt perfekt. I døren blev vi mødt af tre meget flinke frivillige. De fortalte at deres løn var at selv se filmen, så de havde sådan håbet der kom nogen. Vi endte med at være ca. 15 i den overraskende store biografsal.

Næste dag havde vi besluttet at ”blæse inde” i Dragør, og sådan som det tudede i masterne virkede det som en god beslutning. Efter en tur til bageren og laaang morgenmad i cockpittet, udforskede vi Dragør. Bare at slentre rundt i de små gader blandt gule huse, brosten og roser, kan der rask væk gå en halv dag med. Ikke mindst når nogen stiller borde op med brugte bøger – og det er gode bøger… Men vi nåede da også en tur ud til Dragør Fort, der indeholdt både iskiosk og lille thai-restaurant. Fra toppen var der en strålende udsigt over et blæsende Øresund og de dermed medfølgende kitesurfere. Vi brugte lidt tid på at stå og se på en lille båd hvor en enkelt person kæmpede med at udskifte et storsejl med et forsejl. Da der var ro i båden og den med forsejlet spillet godt ud fortsatte mod Køge bugt, besluttede vi den nok ikke var i havsnød og forsatte vores udflugt. Vi var en tur ude på badeanstalten lige syd for fortet som på en mindre blæsende dag bestemt ville være en udflugt værd.

Nuttede dyr ved Gåsesyndikatet

Dagens største oplevelse, specielt for Ditte der holder meget af ænder, var nok et stort område bag fortet der bestod af en række små skure, ved nærmere eftersyn, bure, med alle mulige typer fjerede beboere – gæs, ænder i alle størrelser og høns. Da vi spurgte undrende, viste det sig at det er kaldet Gåsesyndikatet og er en form for koloni/nyttehaver for fjerkræejere. Hvis man har et svagt hjerte for ænder, var det jo et rent paradis. Senere fortalte en af kvinderne i turistinformation ved havnen os, at gæs har en speciel status i Dragør. Dengang byens mænd hovedsageligt tjente deres penge som sømænd, fik konerne i byen en særlig tilladelse til at holde Gæs, så de kunne forsørge sig selv mens mændene var væk. I 60’erne besluttede man at det var noget rod med alle de gæs i gaderne og etablerede derfor Gåsesyndikatet – stort set som det ser ud i dag.

Vel tilbage ombord blev det til sen frokost og lidt afslapning, før vi ved firetiden fik besøg af en veninde der kom cyklende inde fra København. Hun konkluderede også at det var en ret strid østenvind. Resten af dagen blev tilbragt på mad/havnemarkedet der kun var vokset til i dag.

Næste dag var vinden løjet en del, men skulle stige senere på dagen, så vi besluttede at komme tidligt afsted. Turen hjem fra Dragør til Kalkbrænderihavnen er 11 sømil og vi klarede det på knapt to timer, med en agten for tværs og stort set fladt vand. Tror det er personlig fartrekord. Dog også meget dejligt at ende en god ferie med en smule lækker sejlads. Vel tilbage på Rose L’s faste plads, skinnede solen fra en skyfri himmel og vi talte om, at selvom det havde været nogle ret blæsende havstræk, så havde det været en dejlig ferie – og vi havde nok også fået lidt mere sol end sundt var.

Godt at vide om Dragør

• Havnepenge kan betales ved en automat, men husk at få et havnekort med. Uden det kan man ikke få adgang til toilettet eller få strøm. Og når man bruger kortet for at få strøm, skal man vide hvor mange kWh man vil bruge.

Dragør highlights

• Gule huse, hyggelige havnecafeer, Gåsesyndikatet og den lokale frivillige drevne biograf