Flakfortet

De to sidste år har Maren og jeg været på en fire-dages sejltur i sommerferien, men i år lykkedes det ikke at koordinere kalenderne. I stede besluttede vi at afsætte en weekend her i september. Fredag køre vi fra vores fælles arbejde ved halvfemtiden og efter en effektiv indkøbstur sejler vi ud af havnen kl. lidt over seks. Vinden er fra sydvest og med solen lige over horisonten ankommer vi til Flakfortet lidt i otte. Vi finder en plads med stævnen op i vinden og kort gang til toilettet. Det er altid en bonus da toilettet ombord består af en sort plastikspand… Et gult skilt byder velkommen med den tydelige besked at havnepenge skal betales inden for 20 min. efter ankomst. Havnekontoret er lukket, så det bliver med MobilePay. Restauranten på fortet er åben, men vi har handlet ind til aftensmad, så med formaliteterne på plads får vi gang i trangiaen. Der skal hvidvin i risotto, så vi må hellere åbne en flaske. Mens mørket sænker sig, nyder vi læen i cockpittet, den varme mad, vinen og bare det at være afsted på tur.

Næste morgen bliver vi vækket af, at solen står lige ned i kahytten. Derefter morgenmad om læ. Sikke en luksus.

Selvom vejrudsigten siger at det vil blæse op, gider vi ikke skynde os. Efter morgenmad og flere kopper kaffe går vi en tur rundt på fortet. Udsigten fra toppen er som altid virkelig god, ind over København og med udsigt til alt Øresunds sejlende trafik. Man kan godt forstå det virkede som en god ide at bygge et fort her, dengang tilbage i 1910’erne.

Nede i en af kanonhullerne kravler vi ind gennem en åbning til fortets indre. Hver gang jeg besøger Flakfortet, finder jeg nye steder, jeg ikke har været. Med lyset fra vores mobiler finder vi denne gang ind i rum der tydeligvis har været sovesale og baderum dengang fortet var fyldt med soldater og ikke os lystsejlere. Jeg er altid fascineret over, at man bare må gå på opdagelse uden at støde på afskærmninger og forbudt-skilte her.

Men vi skal jo også videre, så efter vi er gået forbi restauranten og konkluderet at møblementet stadig er lige så kitsch som sidst jeg var her, gør vi søklar. Lidt før middag kaster vi fortøjningerne med kurs mod Vedbæk.

Godt at vide om Flakfortet

• Du skal altid betale for at anløbe Flakfortet – og der skal betales med det samme man er ankommet. I en 23 fods båd er prisen 100 kr. for dagsbesøg og 200 kr. for overnatning.
  • Til gengæld får du pæne toiletter, køkkenvask med varmt vand til opvask, stor grillplads med 8 grill og rigeligt med bord og bænke, en kiosk der sælger is og det mest nødvendige. Restauranten er måske ikke ligefrem smagfuldt indrettet, men servere ok cafe-mad hvis man ikke gider i gang i kabyssen. Der er også en minigolf-bane (på trods af Slots- og kulturstyrelsens protester, der ikke mener den passer til fortets historiske udseende – tænker de har en pointe der…).
  • Husk lommelygte/mobil med lygte så du kan gå på opdagelse i fortets indre.

Flakfortet highlights

• Ø-fornemmelse kun 4-6 sm fra København, udsigten over Øresund og Københavns skyline, fin grillplads og ikke mindst muligheden for at gå på opdagelse med lommelygte i det indre af det forfaldne fort.