Gilleleje

Vinden susede godt og det lød næsten som om det blæste mere end dagen før. Ikke mindst fordi vinden nu stod i sydøst og det derfor blæse lige ind i havnen. Da vi havde pakket sammen og gjort klar til at gå ud, stod havnefogeden der igen og sagde at nu var hårdtvejrssejlerne godt nok klar til at gå ud. Vi valgte at tage det som en kompliment.  Som han sagde, var det jo ikke fordi man ikke kunne sejle i det her vejr, men det blev nok ikke så behageligt… det havde vi tænkt over og besluttet igen at lade vinden bestemme hvor vi skulle hen. Vel ude af havnen blev kursen lagt mod nord. Der var ganske rigtigt en del store søer, men med vinden ind agten for tværs gled vi fint med dem. Da Kronborg var rundet om bagbord og vi stak næsen mod Gilleleje kom vi heldigvis i bølgelæ og appetitten vendte tilbage for hele besætningen.

Med Kronborg om bagbord

Ved tretiden var vi vel fortøjet ved broen med navnet ”Honørkajen” i Gilleleje havn. På et skilt stod der, at hvis man lå på nordsiden af denne bro forventes det at man trakterede andre gamle søulke med øl og dram. Vi lå på nordsiden. Der kom dog ingen søulke forbi og forlangte at vi levede op til forpligtigelserne.

Gillelejes fiskerihavn

Jeg har aldrig været i Gilleleje og blev virkeligt overrasket over den aktive fiskerihavn. Jeg var for nogen uger siden i Thyborøn. Sammenlignet var der mange flere fiskerbåde her – dog af den mindre slags. Det så dog ud til at de fleste af dem var i fuldt vigør. Fra lystbådenes hvide skrog og grå master i den østlige del af havnen, skiftede billedet helt til lyseblå skibssider og røde fiskeflag i den vestlige del. På den vestlige side af havnen fandt vi også flere fiskebutikker, et par fiskerestauranter og et par af de typiske havnebutikker der sælger designergummistøvler, sydveste og skibsmodeller. Men også et par store fabrikshaller og en rusten gammel læsserampe. Havnen var slet ikke så turistet og velpoleret som jeg helt ærligt havde troet. Og det skal forstås som et kompliment. Bag alt havnens mylder fandt vi også vest for havnen en meget fin sandstrand. Der var dog ikke mange der havde trodset forårskulden og havde mere end tæerne i vand.

På vejen tilbage gik vi en tur gennem gågaden og her fornægter det sig ikke at vi er i en rigtig sommerby. Der var ingen mangel på cafeer og iskiosker. Vi talte om at her kunne man egentlig godt sejle op og ligge i havn et par sommerdage, hvis man havde brug for lidt dansk sommerhusferie.

Sidste overraskelse på gåturen var området lige bag lystbådehavnen. Masser af fine gamle huse, med og uden stråtag, som gav et billede af det gamle Gilleje, da det var en lille fiskerby. Dog viste bilerne i indkørslerne at det vist er et andet klientel i disse dage – Porsche, Farrier og Tesla….

Vi havde også ladet os lokke af de lækre fiskebutikker, så aftensmaden bød på varmrøget laks og nye kartofler i cockpittet. Jo, det nærmede sig følelsen af dansk sommer.

Nakkehoved fyr

Næste morgen stod vi op til havblik, så dagen startede med en (ret kold) morgendukkert og derefter besluttede vi at det ikke hastede med at komme afsted. Der var lovet lidt mere vind senere på dagen. I stedet gik vi en tur op til Nakkehoved Fyr øst for havnen. Det var en ca. halv times tur på en smal sti mellem store dyre huse på den ene side og deres forhaver ud til vandet på den anden. Nogen havde lidt kedeligt beskyttet deres privatliv med høje hække, men ofte var der dog også havudsigt. Og når man nu er kommet fra havsiden var det faktisk også ganske sjovt at se på noget andet end netop havet. Sikke nogen pragtvillaer. Fyrtårnet var fint og her var der en storslået udsigt ud over vandet og op mod Kullen. Cafeen og museet var lukket pga. Covid19 (stod dog det åbnede igen her midt juni), men mens vi sad der kom en mand kørende på sin knallert. Han satte sig ved en af bordene og drak sig en cacaomælk mens han så ud over vandet. Jeg syntes han havde valgt en god udsigt for sin morgenpause.

Udsigt fra Nakkehoved Fyr

Vel tilbage ved havnen var der kommet en svag brise og vi besluttede at skynde os afsted før den forsvandt igen.

Godt at vide om Gilleleje

• Havnepenge betales ved en automat.
  • Ved toiletbygningen tættest på lystbådehavnen er vask med varmt vand under stort halvtag. Her er også borde og bænke.

Gilleleje highlights

• Flere gode fiskehandlere på havnen, ingen mangel på cafeer og iskiosker, fine gamle skipperhuse i området lige bag lystbådehavnen og gåtur op til Nakkehoved Fyr.