Humlebæk

Vejrudsigten så ikke lovende ud. 8-9 m/s og op til 15 i pustene. Men nu havde min far og jeg fundet fire sammenhængende dage til at tage på sejltur, så vi var ikke meget for at skubbe turen en dag. Vi besluttede at se tiden an. Efter indkøb og sen frokost i båden kunne vi ikke trække den længere. Vinden var sydvest og vi besluttede, at stak vi ud fra Kalkbrænderihavnen og sejlede op langs kysten, kunne det ikke gå helt galt. Vandet var fladt og vi strøg afsted med 5-6 knob bare for et lille forsejl. Efter en fin sejlads, hvor vi endnu engang oplevede at vores lille båd kan klare en del uden drama, ankom vi til Humlebæk.

Rosa Luxemburg trygt i havn i Humlebæk

På molen ved indsejlingen stod en mand i fuldt motorcykeludstyr og råbte os an. Vi kunne ligge inderst i havnen ved det gamle slæbested, råbte han. Det viste sig at være havnefogeden, der derefter, nu med motorcykel, guidede os helt på plads inderst i den lille havn. Pludselig var der helt stille og næsten ikke til at forstå at det måske stadig susede godt ude på Øresund.

Humlebæk havn er ikke stor, men rigtig hyggelig. Af faciliter strækker det sig ikke længere end til et lille toilethus, men der er det der skal være. Der er strøm på broerne, og efter lidt søgning fandt vi også en vandhane. Vi fik lavet aftensmad på trangiaen i båden og derefter gået en kort tur i det sidste aftenlys. Kunstmuseet Louisiana ligger og skuer ud højt på skrænten over havnen, men var naturligvis lukket sådan en sen lørdag aften. Vi gik en tur hen under museet syd for havnen og fandt en trappe som førte os op af skrænten til Louisianas parkeringsplads. Rundt om museet og på vej tilbage til havnen gik vi gennem en låge der viste sig at føre til den fineste kirkegård. Den lå rundt om en lille sø og sådan en aften i starten af juni, var den fyldt med udsprungne Rhododendronbuske og mange andre blomstrende buske og træer. Sikke et dejligt sted – her må være nogle dygtige gartnere. Ud af lågen i den anden ende af kirkegården førte vejen ned til kysten igen og til en hel række gamle fine fiskerhuse der ligger langs kystvejen lige nord for havnen. Det kan ikke være et helt dårligt sted at bo, med den udsigt over Øresund. En smule trist at konstatere at der ikke var lys i et eneste vindue.

Næste morgen startede med at havnefogeden kiggede forbi og spurgte om vores båd mon ikke var længere end 5 meter… Jeg havde fået betalt for en båd på maks. 5 meter da vi kom ind dagen før. Jeg er så vandt til at vores båd er mindste kategori, at jeg vist ikke engang havde læst hvad der stod… ups. Lidt brødebetynget fik jeg betalt det vi skyldte og sagt tak for et hyggeligt ophold i havnen.

Godt at vide om Humlebæk

• Havnepenge kan betales ved hjælp af mobilpay eller hos havnefogden – vær opmærksom på der er flere kategorier end oftest, og din båd måske ikke er den mindste kategori som normalt :-).

Humlebæk highlights

• En af de klart hyggeligste havne på den danske side af Øresund, Kunstmuseet Louisiana og meget smuk kirkegård lige bag havnen.