Malmø

Så lykkedes det lige at klemme en sidste weekendtur ind, før sæsonen er slut for denne gang. Først på loftet efter den varme sovepose. Lørdag Kl. 11 mødtes vi ved Rosa L. Vinden var fra syd og skulle dreje til sydvest søndag. Flere destinationsideer var på banen, men vi endte med at sætte kursen mod Malmø. Der har jeg aldrig sejlet til. Vi susede over sundet med 5,5 knob i snit og før vi fik set os om, måtte jeg kaste et blik i havnelodsen og gøre klar til landgang.

Vi havde besluttet at gå ind i den nye marina der hedder Docken. Vi kom ind i en halvtom havn, så der var rigeligt med grønne pladser at vælge imellem. Vi valgte en lige nedenfor havnekontoret og toiletterne. Vi kunne oven i købet ligge langskibs. Vi nåede at få den ene trodse i land, før en heftig byge skyllede ned over os. Men skidt, nu var vi fremme. Efter at have smidt det våde sejlertøj og fejret ankomsten med en øl om læ, gik vi i land for at se os om. Der lå flere restauranter lige rundt om havnen. Flere af dem så rigtig hyggelige ud. Vi havde dog besluttet, at vi skulle op i selve byen. Docken havn ligger i det forholdsvis nybyggede kvarter Västra hamnen. Det er en blanding af nybyggede kontor- og lejlighedsbygninger. Der mangler ikke restauranter, men ellers er det småt med det hyggelige by- og butiksliv. Hvis man interesserer sig for arkitektur og især grøn byudvikling, er det derimod et fantastisk område at gå på opdagelse i.

Malmø hovedgade og den gamle del af byen ligger ca. 15 min. gang fra havnen. Efter at have kigget på butikker og provianteret te i Five O’Clock Tehandel, en meget hyggelig te-butik lige ved Lilla Torg, det centrale torv i den gamle bydel, gik vi på jagt efter et hyggeligt sted at spise. Her blev vi udfordret. Her er Malmø bestemt en storby. Det vi kunne finde i centrum, var enten turist-fælder, gourmetsteder eller burgerbarer. I en sidegade fandt vi dog til sidst et sted der både serverede lokale øl og ok burgere. Vi skulle mødes med nogle venner, så vi gad ikke gå tilbage til havnen, men egentlig havde restauranterne der set mere tillokkende ud.

Da vi hen på aftenen kom tilbage til båden, ville vi sætte strøm på. Jeg ved ikke, om det var øllene der slørede vores intellekt, men det tog os lidt tid at gennemskue, at vi skulle bruge toiletkoden til at få el, og den skulle indtastet på el-standerne inde bag en låge… men det lykkedes og vi gik til køjs, efter at have ladet varmeblæseren varme kahytten op.

Efter en overraskende ikke-kold nat stod vi op og besluttede, at når man er i Sverige må dagen starte med kardemommebullar. Vi fandt en bager ca. 10 min. gang fra havnen. På vejen fik vi også set Malmøs vartegn Turning Torso helt tæt på. Efter hyggelig morgenmad om læ, sejlede vi afsted i strålende sol. Med den fineste halvvind blæste vi hjem igen i høj fart. Sikke en dejlig måde at tilbringe en weekend.

Godt at vide om Malmø

• Gode toilet-, bade- og opvaskefaciliteter i Docken Marina + den ligger 15. min. gang fra den hyggelige gamle del af Malmø
  • For at få strøm skal toiletkoden indtastes på den valgte el-stander

Malmø highlights

Muligheden for at sejle på by-ferie, med det store udvalg i mad og kultur det kan byde på.