Vedbæk

Vejrudsigten siger 6 m/s. med pust op over 10. Det passer vist meget godt, da vi sejler ud fra Flakfortet. Med rebet storsejl og reduceret rulleforsejl sætter vi kursen mod Vedbæk, med en god halvvind. Der er brug for sejlertøjet, for der bliver sendt nogen gode søer ind over cockpittet. Da vi nærmer os kysten, krydser vi over kapsejladsbanen for fem smukke 12-meter. Sikke et syn. Min begejstring vil næsten ingen ende tage, da en af dem, efter at have krydset målstregen, følges med os et lille stykke.

Vi flyver afsted og på under 2 timer er vi fremme og vel i læ af kysten. Men det er åbenbart først nu dagens udfordring starter. I Kommas Havnelods står der, at Vedbæk havn har en gæstebro, men den er ikke mærket ud særlig præcist og inde i havnen er der intet der tyder på, at en sådan findes. Der hvor den skulle være, er der i hvert fald fyldt med lokale både. Det ser dog ud til, at de har det normale rødt/grønt system og vi går på jagt efter en ledig plads. Efter at have været i alle dele af havnen, må vi konkludere, at den eneste grønne plads vi kan finde, er en af dem med plads til gigantiske motorbåde. Det virker simpelthen for dumt, at ligge der med en L23. Det spøjse er, at Vedbæk heller ikke har nogen af de små skæve eller lavvandede hjørner som vi ellers altid kan klemme vores 23-fods båd ind på. De steder der er, har tydelige ”fortøjning forbudt” skilte. Umiddelbart føler vi os ikke så pokkers velkomne. Måske vil de slet ikke have gæstesejlere i sådan en fin Strandvejs-havn? Lige før vi giver op, spotter vi et tomt område ved molen mellem to broer med pælepladser. Mon de har glemt ”fortøjning forbudt” skiltet her? Vi beslutter, at nu lægger vi os ind og så må vi se. En venlig mand tager heldigvis mod fortøjningerne. Det er hans båd vi kommer til at spærre for, men han siger at det ikke er noget problem og ønsker os velkommen i havnen. Puuu, tror aldrig jeg har haft så svært ved at finde en plads.

Så er det endelig tid til sen frokost og en lur, vel koordineret med kraftig regnbyge. Meget hyggeligt. Derefter går vi en tur og ser på store dyre huse. Ikke mere end 3-400 m. fra havnen finder vi en Irma og lidt længere væk Vedbæk hovedgade med flere supermarkeder og take-away steder.

Vi konkluderer hurtigt, at vi ikke havde behøvet at købe ind til aftensmad. På og lige rundt om havnen er i hvert fald 4 spisesteder + et par cafeer og iskiosker. Især den indiske restaurant midt på havnen sender lokkende dufte ud. Vi beslutter dog alligevel at gentage succesen fra aftenen før og lave mad ombord, som undskyldning for at åbne endnu en flaske vin. Det fortryder vi ikke, da sidder i mørket med en lanterne på cockpitbordet og ser stjernerne dukke op over hovederne på os. Det gode ved den plads vi endte med, er at den ligger så langt ud i havnen, at lyden fra Strandvejen er væk og der er helt helt stille.

Næste morgen starter vi med en dukkert i Øresund, efterfulgt af et varmt bad i toiletbygningen. Vi giver os god tid med morgenmaden, men det skulle blæse en del op i løbet af dagen, så da vi har ryddet af og gjort klar, stikker vi afsted. Vi starter med fuld sejlføring og når med den til Taarbæk, men så kommer den forventede vind og vi får rebet ned. Helt som lovet (desværre) er vinden også drejet tilbage i SV, så vi må krydse hjem mod Kalkbrænderihaven. Selvom det blæser nok omkring 8 s/m og pust af en del mere, oplever jeg igen at det lille skib egentlig kan føles ganske trygt, bare vi vælger den rette sejlføring.

Vel hjemme har jeg en virkelig god fornemmelse i kroppen. Sådan en efterårstur virker som en virkelig god måde, at få renset lidt ud hjernen.

Godt at vide om Vedbæk

  • Ikke let at finde en plads – i hvert fald her uden for sæsonen.
  • Fint toilet og badehus – og der skal ikke betales ekstra for et varmt bad.

Vedbæk highlights

Mange spisesteder i omkring havnen, supermarkeder tæt på og god badestrand.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *